با ظهور نوین گرایی در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، خواه یا ناخواه رسانه ها و فضاهای اجتماعی و مجازی تاثیرگزاری خود را بر جامعه نمایان و حقیقتی انکار ناپذیر ایجاد کرده که وجود آن ضروری و نیازی جدا ناپذیر در برنامه ریزی های عصر حاضر است .

اگر چه رسانه تعریفی جدا از فضای اجتماعی دارد، اما با قدرت ملموس فضاهای اجتماعی و مجازی تا حدودی رسانه ها به زیر مجموعه ای از فضاهای اجتماعی و مجازی‌ تبدیل گشته و تعریف عملیِ جدید رسانه به آن گره خورده است ، مثال بارز و نسبتا کلیشه ای آن کم رنگ شدن جایگاه روزنامه ها و تلویزیون و پر رنگ تر شدن نقش سایت ها و شبکه های مجازی همچون واتس اپ و اینستاگرام در شرایط کنونی است .

تکنولوژی سبب بالا رفتن سطح توقعات مردمی شده است زیرا فعالیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی موجب آگاهی بیشتر مردم از مسائل و سیاست های روز گشته و همچنین ایجاد فضای شفاف ، بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات و بی معنا شدن زمان و مکان را باعث شده است.

در حال حاضر نگاه مشترک و دوسویه مردم و دولت به یکدیگر از دریچه فضاهای اجتماعی و رسانه هاست ، مردم برای آگهی یافتن و دولت برای آگهی دادن مردم از امورات ، فعالیت ها و انعکاس افکار و سیاست ها ، لازم است رسانه و شبکه های اجتماعی را وسیله قرار دهد .

استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و رسانه هم هنر خاص خود را دارد ، همانگونه که امروزه کشاورزی سنتی جایگاه خود را به کشاورزی صنعتی واگذار کرده است ، مدیران دولتی و دستگاه های اجرایی نیز باید با وفق دادن خود به تکنولوژی جدید و استفاده مناسب از آن مدیریتی نوین ایجاد کرده و با حذف تدریجی افکار مدیریتی سنتی ، تحول آفرینی نماید .

وزیران دولت تدبیر و امید در شبکه های اجتماعی حضور موثر و فعال دارند ، یک استاندار ، فرماندار و اعضای شوراهای اداری که پارلمان محلی یک شهرستان محسوب میگردند نیز میتوانند با حضور در شبکه ای اجتماعی همچون اینستاگرام یا مشابه آن ، ارتباطی مستقیم و بی پرده با مردم محلی خود برقرار نمایند و دیدگاه های سیاسی و اجتماعی و مدیریتی خود را ابراز دارند و با مشورت گیری و اطلاع یافتن از نظرات مردم از آن استفاده کنند که متاسفانه خیلی کم از آن بهره برده میشود .

اما در بحث رسانه ها؛ نقش آفرینی رسانه ها نیز ضروریست ، وظایف رسانه ها محدود به اطلاع رسانی نیست ، چرا که در کلام رهبر معظم انقلاب ” نقش رسانه ها در جهت دهی فکری و فرهنگی ، تعیین ساختار هویت ملت ها و ارتقای اخلاق در جامعه مهم و تعیین کننده است .
وظیفه رسانه و مطبوعات افزایش آگاهی جامعه است ، رسانه باید نسبت‌ به‌ عموم‌ مسائل‌ ‌، روشن بینانه و روشن فکرانه با داشتن قدرت‌ تشخیص‌ بیشتر در مقایسه‌ با دیگران‌ به جامعه‌ آگاهی‌های‌ لازم‌ را بدهند.

اگر چه رسانه های بزرگ و خبرگزاری ها هر کدام تاکنون این وظایف را به گونه ای انجام داده اند و چارچوب و چارت خاصی دارند ، اما اکثر پایگاه های خبری محلی حرکتی لاکپشتی دارند ، و در ترزیق خوراک فکری و فرهنگی ، ارتقای معنویت و اخلاق جامعه و کمک به نقد سازنده دولت ها میتوانند قوی تر عمل نمایند .

از سویی رسانه حلقه اصلی ارتباط بین افکار مردم و دولت مردان است ، گفتگوی میان اصحاب رسانه و اصحاب دولت باید بیش از گذشته باشد تا به اصلاح و حل مشکلات اجتماعی و تبادل دیدگاه ها و نظرات بیشتر برسیم و امیدواریم در سیستان و بلوچستان نیز استاندار ، معاونین ، فرمانداران و بخشداران در تعامل و هم افزایی با مطبوعات و رسانه نگاه جدید تری ایجاد نمایند و مرجعیت رسانه ای در داخل استان و شهرستان ها حفظ شود .

از سوی دیگر نقد منصفانه به دنبال تصحیح مشکلات جامعه است ، رسانه ها نیز شکاف بین نقد و تخریب را حفظ نمایند و فعالیت نقادانه آنها با رعایت اخلاق و انصاف فارغ از مسائل حزبی و سیاسی باشد . یک تخریب می تواند ده ها نقد منصفانه را تحت الشعاع قرار دهد و سوء برداشت ها و ابهاماتی ایجاد نماید .فارغ از همسویی اصحاب رسانه با جناح ها و جریان های سیاسی خاص در جامعه، رسانه ها دارای جایگاه و متعهد هستند و شایسته است در نشر اخبار و بیان انتقادات و دیدگاه ها تعهداتشان مدنظر قرار گرفته شود .

همچنین بخوانید